Projekty

Innowacja Pedagogiczna na podstawie
Międzynarodowego Programu Krainy Muzyki – Siguma® baw się razem z nami”
Autorstwa: Karoliny Szczerbakowskiej – Biniszewskiej
Realizator: Iwona Walkowiak
Rok szkolny: 2024/2025
Uczestnicy: grupa przedszkolna „Żabki”, dzieci 3- letni
Cel główny Innowacji: wspieranie rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez zachęcanie ich do aktywności fizycznej, artystycznej i sensorycznej
Cele szczegółowe Innowacji:
– zapoznanie dzieci z nową pomocą dydaktyczną Sigumą® Krainy Muzyki;
– doskonalenie integracji sensorycznej dzięki pracy z Sigumą®;
– trening małej i dużej motoryki;
– wsparcie rozwoju psychicznego dzieci poprzez terapię sztuką;
– rozwijanie kreatywności i wyobraźni artystycznej;
– integracja grupy i niwelowanie barier związanych z nieśmiałością lub niepełnosprawnością
Opis zasad Innowacji Pedagogicznej
Innowacja „Siguma® baw się razem z nami” jest odpowiedzią na zauważone w naszej placówce problemy wynikające z szeroko rozumianych zaburzeń sensorycznych oraz potrzeby motywowania dzieci do aktywności fizycznej. Integracja sensoryczna to sposób porządkowania przez mózg informacji odbieranych przez zmysły. Dysfunkcja integracji sensorycznej, dotyczy przetwarzanych bodźców sensorycznych w obrębie systemów: czuciowego (propriocepcja – czucie głębokie, pochodzące z mięśni, stawów, więzadeł, ścięgien – dzięki niemu możemy z zamkniętymi oczami dotknąć nosa, trafić widelcem do buzi ), przedsionkowego ( zmysł równowagi – czucie ciała w przestrzeni – wpływa na prawidłowe napięcie mięśniowe, pozycję ciała, koordynację), słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Objawy można dostrzec w mniej lub bardziej wzmożonej postaci: wrażliwości na bodźce, problemach z koncentracją uwagi, nieprawidłowej postawie, zaburzonej koordynacji wzrokowo-ruchowej, opóźnionego rozwoju mowy, nieprawidłowego poziomu aktywności ruchowej oraz różnego rodzaju trudnościami w zachowaniu (impulsywność, lękliwość, niepewność, nadruchliwość, niechęć do zabiegów higienicznych lub nadmierny pedantyzm, unikanie zabaw zespołowych, unikanie kontaktu fizycznego lub nadmierne jego eksplorowanie i wiele innych).
Praca z pomocą dydaktyczną Siguma®, muzyka, ruch, taniec, ćwiczenia małej i dużej motoryki, obcowanie z różnorodnością faktur, dźwięków i efektów wizualnych jest doskonałym sposobem na wspomaganie rozwoju dzieci w zakresie prawidłowej integracji sensorycznej.
Kolejnym determinantem opracowania innowacji w naszej placówce, jest potrzeba artystycznego rozwoju dzieci. Dostrzegam ogromną rolę edukacji artystycznej w:
– formułowaniu, przekazywaniu/odbieraniu komunikatów werbalnych i niewerbalnych
– autoprezentacji
– rozwiązywaniu problemów i konfliktów
– negocjowaniu
– współpracy w grupie
– organizacji pracy własnej
– odgrywaniu różnych ról społecznych
– empatii
– kreatywności
– inteligencji emocjonalnej
– odwadze
– otwartości na zmiany
– zarządzaniu czasem
– umiejętności uczenia się
Zakres Innowacji:
Innowację pedagogiczną „Siguma® baw się razem z nami”, opracowałam na podstawie Międzynarodowego Programu Krainy Muzyki Siguma® baw się razem z nami Pani Karoliny Szczerbakowskiej – Biniszewskiej. Podczas trwania Innowacji będę realizowała zadania z Programu Krainy Muzyki oraz wydarzenia, które będą związane z tematem Innowacji.
Przewidywane efekty i osiągnięcia dla dzieci:
– będą miały możliwość wielozmysłowego poznania i eksplorowania otoczenia niezbędnego do rozwoju prawidłowej integracji sensorycznej;
– będą poznawały Sigumę® jako przedmiot jej strukturę i fakturę poprzez manipulację z jednoczesnym dostarczaniem wrażeń sensorycznych, ruchowych i artystycznych;
– będą miały możliwość „stawić czoła” ograniczeniom oraz uprzedzeniom sensorycznym poprzez podejmowanie prób przełamywania trudności podczas zabaw wielozmysłowych, ruchowych i społeczno-emocjonalnych;
– będą uczestniczyć w aktywnościach rozwijających pomysłowość, samodzielność w tworzeniu własnych zabaw, ćwiczeń i choreografii z wykorzystaniem Sigumy®;
– poprzez pracę z Sigumą® będą lepiej radziły sobie z trudnymi emocjami i wspierały regulację poziomu pobudzenia;
– poprzez aktywności ruchowe będą miały możliwość wesprzeć swój rozwój ruchowy poprzez zabawy z wykorzystaniem Sigumy®;
– będą miały możliwość wzmocnić pozytywne relacje w kontakcie z rówieśnikami;
– doświadczą przeżyć artystycznych.

1. Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z
przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami,
bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce
i za granicą, głównie na podstawie publikacji wydawanych i sprzedawanych przez
Grupę MAC S.A.
2. Cele szczegółowe:
i) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
ii) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
c) wprowadzenie dziecka w świat literatury;
d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
v) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
vi) propagowanie praw dziecka;
vii) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
viii) rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
x) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
xi) włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
l) promocja placówki oświatowej;
m) rozwijanie współpracy między nauczycielami;
n) kształcenie na odległość.
3. Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa.

CELE PROJEKTU
1. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych
przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych
poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie
potencjału poznawczego dzieci.

2. Cele szczegółowe:
– zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
– rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
– wdrażanie do prezentowania przez dzieci właściwych społecznie postaw
oraz zachowań,
– rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
– rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
– zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
– doskonalenie samodzielności przedszkolaków,
– kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
– rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
– stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
– wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych oraz opiekuńczych
– stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.

OPIS PROJEKTU:

Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina) autorstwa Anity
Głowińskiej opowiada o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach.
Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań,
prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie
ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla
nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą,
popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji
poszczególnych zadań w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą
miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne
przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci,
które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele
oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, wdrażać do odpowiednich
zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek
o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego
nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje niekiedy duże
problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do
zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa
wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej
opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami
książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz
wartości może przyjść im z większą łatwością.
Projekt ma być prosty w formie, dostosowany do wieku dzieci 3- i 4- letnich,
skorelowany z podstawą programową wychowania przedszkolnego, łatwo
dający się wpleść w działania dnia codziennego. Treści książek dobrane są tak,
aby możliwe było zrealizowanie go w ciągu całego roku szkolnego.

„Program Kreatywnego Umuzykalniania. Kreatywność budzi w nas muzyka” jest autorskim programem Muzykącika® i opiera się na całej koncepcji pracy z Muzogramami®. Program ma przybliżać nauczycielom i uczniom muzykę klasyczną, przedstawioną w prosty i przystępny sposób, a także motywować do własnej kreatywności. 

SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU
• Uświadamianie roli edukacji muzycznej w kształceniu najmłodszych dzieci.
• Aktywizowanie środowiska nauczycielskiego.
• Popularyzacja muzyki klasycznej.
• Rozpowszechnianie świadomości na temat wieloaspektowego wpływu muzyki na
rozwój dzieci.
• Wzmacnianie pewności siebie, poczucia kompetencji oraz wiary w swoje możliwości
wśród edukatorów.
• Propagowanie Muzogramów® oraz ich wszechstronnego wpływu na rozwój
i kształcenie dzieci.
• Wzbogacanie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie kształtowania kompetencji
muzycznych wychowanków.

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0

Miło nam poinformować, że nasze przedszkole otrzymało w roku 2021 dofinansowanie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025. Jest to kontynuacja programu rządowego (z lat 2016-2020), którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju czytelnictwa poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw. W ramach Priorytetu 3 Programu wsparcie mogą otrzymać między innymi placówki wychowania przedszkolnego – na zakup książek dla dzieci oraz działania promujące czytelnictwo.
Nasze przedszkole wzbogaciło się o książki o różnorodnej tematyce dedykowane dzieciom w wieku 3-6 lat a wśród działań promujących czytelnictwo zacieśniamy współpracę z Gminną Biblioteką Publiczną w Pilchowicach [Filia w Żernicy], planujemy spotkanie z autorem, a także wiele innych przedsięwzięć.


PROJEKT „NAUKA PRZEZ ZABAWĘ”
Gmina Pilchowice od 1 września br. realizuje nowy projekt współfinansowany przez Unię Europejską pt. „NAUKA PRZEZ ZABAWĘ”. Projekt polega na utworzeniu jednego nowego oddziału przedszkolnego dla 25 dzieci w Przedszkolu Publicznym przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żernicy. W ramach projektu oddział został doposażony w pomoce dydaktyczne, zabawki i wyposażenie.
• Całkowita wartość projektu: 333 121,28 zł
• Kwota dofinansowania z UE: 283 153,08 zł
• Wkład własny Gminy Pilchowice: 49 968,20 zł
Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 Europejski Fundusz Społeczny
Projekt realizowany będzie do 30 września 2021 roku.


PROJEKT „Z KULTURĄ MI DO TWARZY”

Ogólnopolski projekt edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy” powstał w oparciu o aktualną Podstawę
Programową oraz piąty kierunek polityki oświatowej na rok szkolny 2020 / 2021: wychowanie do
wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych. Jego celem jest tworzenie
sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu
do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca,
śpiewu, teatru, plastyki. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i
instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków
umożliwiających rozwój tożsamości dziecka. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami,
sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest
rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań
wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Cele szczegółowe projektu:
– promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
– rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
– współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
– wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
– kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
– kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i
historią w sposób dostępny dziecku
– zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
-współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.


CODE WEEK – Europejski Tydzień Kodowania

To świetna okazja, by zacząć zabawę z grami logicznymi, prostą grafiką komputerową, czy robotyką. W tym roku nasze 6-cio latki wzięły czynny udział w tym projekcie.


CZYSTE POWIETRZE W NASZYM PRZEDSZKOLU

Nasze „Rybki” wzięły udział w konkursie ogłoszonym przez Fundację Jastrzębskiej Spółki Węglowej zdobywając dla przedszkola kolejny oczyszczacz powietrza.



AKCJA INFORMACYJNO – EDUKACYJNA pt. „WIRUSOOCHRONA”
Od dnia 15 lutego w przedszkolach na terenie woj. śląskiego rozpoczęła się akcja zainicjowana przez Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego pn. „Wirusoochrona”.
Akcja ma na celu wzmocnienie działań przeciwepidemicznych w placówkach oświatowo-wychowawczych poprzez przeprowadzenie zajęć profilaktycznych dla najmłodszych uczniów, przypominających o przestrzeganiu podstawowych zasad higieny oraz zwrócenie uwagi na znaczącą rolę higieny jako podstawowego środka zapobiegania przenoszenia się wirusów. W trakcie zajęć dzieci będą mogły pogłębić wiedzę z zakresu zapobiegania chorobom zakaźnym przenoszonym drogą kropelkową, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki koronawirusa i grypy.



PROJEKT „KLUB ZDROWEGO – PRZEDSZKOLAKA”.
Głównym celem projektu jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia w placówkach przedszkolnych.
Działania kierowane są do przedszkolaków i mają na celu wzbogacenie wiedzy dzieci
z dziedziny zdrowia, wykształcenie u nich postawy prozdrowotnej, nabycie określonych umiejętności oraz przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.


Certyfikaty

CODE WEEK 2021


"Z kulturą mi do twarzy"

This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).