Kącik muzyczny

Jak możesz wspomóc rozwój muzyczny swojego dziecka?

  • Przede wszystkim bardzo dużo śpiewaj ze swoim dzieckiem. Niech będzie to dla niego naturalna czynność w ciągu dnia. Stwarzaj dziecku jak najwięcej możliwości kontaktu z muzyką poprzez wyjścia na koncerty, zajęcia muzyczne oraz rodzinne muzykowanie.
  • Pamiętajcie o tym żeby oboje rodziców było zaangażowanych we wspólny śpiew i taniec.
  • Staraj się słuchać z dzieckiem jak najwięcej różnorodnej muzyki.
  • Nie stroń od tańca! Pozwólcie sobie na spontaniczne pląsy w rytm muzyki. Niech muzyka sprawia Wam radość, a taniec wychodzi w sposób bardzo naturalny.
  • Nieustannie wprowadzaj pociechy w etap akulturacji
  • Staraj się  śpiewać dziecku piosenki w tych samych tempach oraz tonacjach.
  • Pokazuj dziecku różnice między śpiewaniem a mówieniem; baw się różnymi wysokościami dźwięków.
  • W ramach zabawy możecie  wspólnie z dzieckiem zadawać sobie muzyczne pytania oraz udzielać odpowiedzi podczas wykonywania codziennych czynności (np. poprzez śpiewanie do siebie, wystukiwanie rytmu itd). Możecie również zorganizować quiz muzyczny z wiedzy muzycznej.
  • Wzmacniaj pozytywnie muzyczne próby podejmowane przez Twoje dziecko (np. poprzez dobre słowo i uznanie).
  • Nie traktuj umuzykalniania jako przykrego obowiązku. Pamiętaj, że dziecko uczy się poprzez zabawę, a radosna i ciepła atmosfera sprzyja jego rozwojowi.

Przykładowe aktywności muzyczne:

  1. Ćwiczenia oddechowe z zakresu emisji głosu:

– „Wyścig z piórkami” – kto pierwszy „dodmucha” do celu.
– „Bąbelki” – dmuchamy przez słomkę w szklance z wodą i robimy bąbelki⠀
– „Zwierciadło” – chuchanie na lustro aż pokryje się parą⠀
– Zabawy z bańkami mydlanymi
-Podrzucanie nad sobą chusteczki i dmuchanie na nią (od spodu w taki sposób żeby nie spadła).

  1. Muzyczna zabawa „Kangurek”

    Zabawa polega na naśladowaniu różnych zwierzątek do piosenki. Podczas refrenu dzieci skaczą jak kangurki, w trakcie zwrotki dzieci pokazują konkretne zwierzę:

  • Emu – machanie rękami, jedną w przód, drugą w tył- w tym samym momencie (tak jakbyśmy machali skrzydełkami)
  • Słoń – pokazywanie ręką trąby słonia,
  • Żyrafa – łączenie dwóch dłoni nad głową- naśladowanie długiej szyi żyrafy.

Link do piosenki:

  • Zrób to sam!

Marakasy z łyżek

Do jajka niespodzianki wsypujemy nasiona. Między dwie łyżki wkładamy jajo, całość oklejamy ozdobną taśmą.

Wszystkim życzymy radosnego muzykowania!

 „Rodzice, którzy jedynie śpiewają ze względną intonacją oraz potrafią płynnie i swobodnie wykonywać ciałem określone ruchy, nawet jeśli nie grają na żadnych instrumentach, posiadają dostateczne podstawowe przygotowanie dla kierowania i nauczania swoich dzieci w ramach rozwijania ich umiejętności muzycznych.”

„Dom rodzinny jest najważniejszą szkołą, z jaką dziecko kiedykolwiek będzie miało okazję się spotkać, a rodzice są najważniejszymi nauczycielami. Większość rodziców jest lepiej przygotowana do kierowania swymi dziećmi i nauczania ich komunikowania się i umiejętności arytmetycznych niż umiejętności muzycznych. Im samym gotowość taka nie jest potrzebna, gdyż nie posiadają wysokiego poziomu muzycznych uzdolnień. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że jako dzieci nie byli właściwie kierowani i nauczani w zakresie rozwoju tych umiejętności. W ten sposób stali się nieświadomymi swej roli trybami w pewnego rodzaju zamykającym się kole.”

„Dopóki rodzice nie poczują się za to odpowiedzialni, czy to sami z siebie, czy pod wpływem nauczycieli i przyjaciół, ich dzieci przez całe życie będą miały ograniczone możliwości rozumienia i ujmowania muzyki.”

 Prof. E.E. Gordon

Bibliografia:

  • Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci, Edwin E. Gordon
  • http://figlujemy.blogspot.com/
  • https://mamarytmiczka.pl/
  • Fundacja Jim – https://jim.org
  • Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Kataryńczuk-Mania Lidia
  • https://muzaza.pl/

Nie od dziś wiadomo, że umuzykalnianie jest doskonałą inwestycją w przyszłość najmłodszych. Według naukowców, wrażliwość muzyczna kształtuje się przede wszystkim w pierwszych latach życia dzieci.  Obcowanie z muzyką pozytywnie wpływa na ich wszechstronny rozwój. Umuzykalnianie powinno zacząć się już w domu rodzinnym poprzez dostarczanie wszelakich bodźców muzycznych tj. wspólny śpiew, gra na  instrumentach,  chodzenie na koncerty, zabawy muzyczne, słuchanie muzyki, taniec oraz improwizacje ruchowe. Aby dziecko mogło rozwinąć swój potencjał muzyczny ważne jest, aby umuzykalnianie odbywało się w atmosferze przyjaźni i radości.

Oto kilka z zalet, które płyną z muzykowania:

  • Kształtuje pamięć oraz rozwija funkcje językowe

Śpiewanie różnych melodii oraz rytmiczanek usprawnia proces zapamiętywania. Gra na instrumentach oraz zabawy muzyczne wpływają na rozwój obu półkul mózgowych. Dzięki temu umuzykalnianie korzystnie wpływa na zdolności językowe oraz na przyswajanie nauk ścisłych. Nauka koordynacji oddechu z dźwiękiem kształtuje dykcję oraz płynność mowy.

  • Pozytywnie wpływa na koordynację ruchową oraz orientację przestrzenną.

W czasie umuzykalniania dziecko kształtuje swoją podzielność uwagi ponieważ stara się połączyć  oddech z ruchem oraz ze śpiewem. Elementy tańca doskonalą sprawność fizyczną dzieci, ich prawidłową postawę, estetykę oraz swobodę ruchu.

  • Rozwija kreatywność, poszerza wyobraźnię oraz kształtuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia. Wspiera integrację sensoryczną

W procesie umuzykalniania dziecko odbiera bodźce z otoczenia jak i z głębi własnego ciała. Uczy się odczuwać, rozumieć oraz porządkować informacje dostarczane przez zmysły (przede wszystkim słuchu i dotyku).

  • Ułatwia rozwój emocjonalny i społeczny

Muzyka jest doskonałym narzędziem komunikacji wśród najmłodszych. Podczas wspólnego muzykowania dzieci uczą się wyrażać siebie oraz swoje emocje, zawiązują więzi miedzy sobą oraz uczą się kultury społecznej.

„Ci, którzy dużo wiedzą o rozwoju dziecka, żartują czasami, że chcieliby umrzeć jako małe dzieci, ale najpóźniej jak tylko byłoby to możliwe. Zdają sobie bowiem sprawę, że możliwości uczenia się nigdy nie są większe niż w chwili narodzin. Wobec tego przyjmując, że najważniejszym okresem dla uczenia się jest czas od pierwszych chwil po urodzeniu (a może jeszcze przed tym faktem) do ukończenia trzeciego roku życia, należy kierować dzieckiem tak, aby odbierało nieustrukturowane, nieformalne oddziaływania. Kolejny pod względem ważności okres, to lata między trzecim a piątym rokiem – okres oddziaływań już ustrukturowanych, ale wciąż nieformalnych, realizowanych przez dom rodzinny lub przedszkole. To, czego dziecko uczy się podczas pierwszych pięciu lat życia, tworzy podstawę dla całej późniejszej edukacji, która tradycyjnie rozpoczyna się wraz z przekroczeniem progu przedszkolnej czy szkolnej „zerówki”. Im wcześniej dziecko uzyska tę podstawę, tym więcej skorzysta z późniejszej edukacji i odwrotnie – im później tego dokona, tym gorsze będą dalsze efekty. Po raz drugi nie powtórzy się okazja do nadrobienia tych zaniedbań, a nauczanie w takiej sytuacji będzie miało charakter jedynie wyrównawczy, a nie wzbogacający.”
Edwin Elias Gordon, Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci 1997

Wszystkim życzymy owocnego muzykowania 😊 !

Bibliografia:

 Muzyka i jej wpływ na życie i rozwój człowieka, Jan Rusaczyk, WychMuz2021

Gordon, E.E. Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki Praktyczne – 1997, przeł. E. Kuchtowa, A. Zielińska

http://umuzykalnianie.tworczyrozwoj.pl/
https://kompozytornia.pl/
https://muzycznarodzina.pl/
https://mamarytmiczka.pl/

Skip to content