Kącik logopedyczny

Zajęcia logopedyczne w  oddziałach przedszkolnych w roku szkolnym 2024/2025 prowadzą:

Barbara  Bogdał
Barbara  Pawliczek
Anna Placek

Obowiązki logopedy pracującego w przedszkolu:

  • Prowadzenie badań przesiewowych;
  • Organizowanie zajęć logopedycznych z dziećmi, które posiadają problemy z komunikacją językową;
  • Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej;
  • Udzielanie wskazówek nauczycielom, rodzicom i innym terapeutom odnośnie działań usprawniających aparat mowy;
  • Współpracowanie z rodzicami dzieci uczęszczających na zajęcia oraz włączanie ich w proces terapii poprzez pracę z dzieckiem w domu.

Jak pomóc dziecku rozwijać mowę:

  • regularnie ćwicz buzię i język (wykonujcie odpowiednie dla dziecka ćwiczenia narządów mowy)
  • zadbaj o prawidłowe wzorce (nie zdrabniaj, mów do dziecka spokojnie i powoli)
  • nie kończ wypowiedzi za dziecko, nie przerywaj – bądź cierpliwy
  • wyjaśniaj (zwłaszcza wtedy, gdy dziecko pyta – zaspokaja to ciekawość poznawczą i zachęca do dalszego odkrywania świata)
  • dużo czytajcie, śpiewajcie, bawcie się w rymowanki, bawcie się paluszkami, usprawniajcie ręce i koordynację ciała,
  • stymulujcie lewa półkulę – układajcie puzzle, dopasowujcie kształty.

Opracowała Joanna Rotyńska, neurologopeda, pedagog.
Źródło:  www.logopestka.pl

Onomatopeje  dla dzieci, czyli zabawy z dźwiękiem w domu…

            Wyrażenie dźwiękonaśladowcze, czyli onomatopeje są bardzo ważnym etapem w rozwoju dziecka oraz elementem terapii dzieci z trudnościami komunikacyjnymi. Onomatopeje używane przez dziecko świadomie to także słowa.

            Jeśli chcesz usprawniać mowę Twojego dziecka: wydrukuj i zawieś w domu w widocznym miejscu, aby gdy zabraknie pomysłu na zabawę skorzystać z przypominajki.

Kiedy wybrać się do logopedy?

  1. Dziecko nie mówi lub mówi ale bardzo mało.

  2. Mowa dziecka pozostaje niezrozumiała dla otoczenia.

  3. Głoski są przez dziecko zamieniane lub zniekształcane. W trakcie mówienia wysuwa język między zęby.

  4. Dziecko mówiło i nagle przestało, bądź nie mówi tylko w danych miejscach i sytuacjach.

  5. Mówi przez nos.

  6. Oddycha przez usta oraz śpi z otwartą buzią.

  7. Dziecko ma trudności z jedzeniem oraz z piciem.

  8. Nie mówi płynnie, jąka się.

  9. Ssie wargę, policzek lub kciuk.

  10. Nadmiernie się ślini.

  11. Dziecko ma zaburzenie słuchu.

  12. Budowa jego narządów mowy jest nieprawidłowa.

Ćwiczenia oddechowe – wydolność oddechowa zostaje poprawiona, faza wydechowa ulega wydłużeniu, których następstwem jest prawidłowa jakość wymowy. Do tego rodzaju ćwiczeń można wprowadzić różne pomoce, np. chrupki, piłeczki itp., jak również opowieści.
Przykłady ćwiczeń:

  1. Dmuchanie baniek mydlanych.
  2. Dmuchanie na piórko: wyścigi na stole; tak aby latało i nie spadło.
  3. Dmuchanie na gorącą zupę aby przestygła.
  4. Dmuchanie na wiatraczek.
  5. Naśladowanie zwierząt: „hau hau, miau, ko ko itp.
  6. Naśladowanie śmiechu różnych osób.
  7. Nadmuchiwanie balonika.

Warto wprowadzić z dzieckiem ćwiczenia, które odpowiednio wypracują wargi, język oraz podniebienie do poprawnego mówienia.

Dzieci bardzo lubią powtarzać swoje ulubione zabawy. Jeśli zadania zostaną zastosowane w formie zabawowej, dzieci z wielką przyjemnością będą w nich uczestniczyć. Zadaniem rodzica jest pokazanie dziecku jak właściwie wykonać dane ćwiczenie oraz zachęcać przedszkolaka do działania. Systematyczne ćwiczenia mają tutaj wielkie znaczenie, dlatego najlepiej będzie powtarzać je krótko ale częściej. Z 3-latkiem są to 3-4 minuty, a ze starszym przedszkolakiem do 10 minut. Należy zastosować na początku łatwiejsze ćwiczenie, a następnie przejść do trudniejszych.

Ćwiczenia warg:

1. Dziecko wymawia na przemian „a” – „o” lub „e” – „o” przy zachowaniu jak największym  oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi.
2. Jak przy wymawianiu samogłoski „i”, dziecko oddala od siebie kąciki ust.
3. Przy wymawianiu samogłoski „u”, dziecko stara się zbliżyć kąciki ust do siebie.
4. Wprowadzenie warg w drganie przy cmokaniu i parskaniu.
5. Naprzemienne ssanie wargi dolnej, a następnej górnej.
6. Zębami masujemy wargi.
7. Zdmuchnięcie kawałków gazety z warg.
8. Ułożenie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, w następującej kolejności: a-i-o-u-y, u-a-i-o-y, o-a-y-i-u, y-i-o-a-u, u-i-y-a-o. W kolejnym etapie samogłoski łączymy w pary: a-i, a-u, i-a, u-o, i-u, o-i, u-i, a-o.
9. Zatrzymanie powietrza i nadymanie policzków na mniej więcej 5 sekund oraz oddychanie przez nos.
10. Nadymanie policzków w kolejności raz prawy, raz lewy, przesuwanie powietrza z jednej strony do drugiej zachowując zwarte wargi.

Źródło:
https://blizejprzedszkola.pl/plakat-kiedy-do-logopedy,2,8882.html#
https://przedszkole1.czarnkow.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka-zabawy-logopedyczne,2287,pl
http://poradnik-logopedyczny.pl/profilaktyka-logopedyczna/ksztaltowanie-mowy/20/cwiczenia-usprawniajace-narzady-artykulacyjne.html

Skip to content